Strona czmmw.pl human consulting używa mechanizmu ciasteczek (Cookie). Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce Cookies. Zamknij okno

Wartość szacunkowa zamówienia na nadzór budowlany
data dodania: 2021-03-16

Mało który Zamawiający potrafi dokonać rzetelnej wyceny i ustalić właściwie wartość zamówienia na nadzór. Często też nadzór budowlany jest najbardziej niedocenionym elementem procesu inwestycyjnego i jednocześnie najbardziej wyciskanym finansowo, podczas gdy pełni niekwestionowanie ważną rolę - kontrolującego jakość i działającego w imieniu i na rzecz Inwestora. 

Zamawiający winien przyjąć prostą zasadę w odniesieniu do specyfiki pracy inspektorów.
O - osoba, C - czas, W - wynagrodzenie miesięczne, K - koszty pośrednie, X - całkowite wynagrodzenie.

Koszty pośrednie to są np. opłaty za wynajem biura, leasingi, utrzymanie pracowników niekontraktowych (administracja itp.), przejazdy. Są one nieporównywalne i różnią się drastycznie pomiędzy podmiotami. Nie oznacza to jednak, że element ten winien być pominięty w wycenie. 

Czas to wszystkie miesiące do przepracowania, te założone i te realne w odniesieniu do przesunięć terminów realizacji robót przez GW. 

Wynagrodzenie personelu miesięczne winno być niezmienne, o ile Zamawiający nie przewiduje różnych etapów i różnego zaangażowania. 

Zakładamy, że prosty wzór matematyczny pozwoli Zamawiającemu zawsze przygotować rzetelną wycenę:

(O*W)*C+K=X

Całkowita wycena zawiera w sobie wynagrodzenie miesięczne wszystkich osób pomnożone przez czas pracy z dodanymi kosztami pobocznymi. W tym miejscu należy zaznaczyć, że w odniesieniu do nadzoru należy przewidywać wydłużone terminy wykonywania umowy, gdyż rzadko kiedy GW udaje się ukończyć prace w wyznaczonym harmonogramie. Za dodatkowe roboty, dostawy płaci się wykonawcom, ale bardzo rzadko przewiduje się wynagrodzenie za dodatkowy czas pracy inspektorów, Inżyniera Kontraktu, czy Inwestora Zastępczego. 

Zamawiający stosując ustawę PZP winien przewidzieć możliwości zmian umowy w zakresie finansowym na minus i na PLUS oraz zmiany w zakresie terminu wraz ze zmianą wynagrodzenia. Za dobry przykład Zamawiającego podam Miasto Katowice, które należycie przygotowało duże postępowanie na zarządzanie i nadzór, w tym samą umowę, uwzględniając uwarunkowania dla danej usługi, co pozwoliło na komfortową pracę i osiągnięcie wyznaczonych przez Inwestora celów bez wchodzenia w obszar roszczeń.

Należy promować właściwe postawy i dobre rozwiązania. Opierajmy się na wzorach do naśladowania i promujmy w Polsce uczciwe praktyki.